Sterke content voor meer likes, shares en leads

Bloggen: met sterke content naar meer likes, shares en leads

Dat bloggen een interessante manier is om je bedrijf in de kijker te zetten, wist je misschien al. In deze bevraging van zo’n 1300 bloggers, gaf meer dan 70% aan dat hun blog voor hen resultaten opleverde. Ook in België zie je dat bedrijven begrijpen dat content marketing, de marketing tak waar bloggen deel van uitmaakt, zijn vruchten afwerpt.

Als je wil tonen dat je een expert bent in je vakgebied, is je blog dus echt belangrijk. Waarom schrijven we dan niet allemaal iedere week een catchy tekst voor onze website?

Het antwoord hoef je niet ver te gaan zoeken: leuke én goede teksten schrijven kost tijd.

Je moet ook nog eens interessant materiaal bij elkaar zoeken. Je wil je lezers immers tonen dat jij béter bent dan je concurrenten.  

Hoe schrijf je iedere week iets dat mensen écht lezen?

Tip 1: Spreek de taal van je lezer

Korte test: lees even de tekst hieronder.

"Met een dienst verricht onder bezwarende titel wordt gelijkgesteld het gebruiken van een tot het bedrijf behorend goed ander dan dat bedoeld in artikel 45, § 1quinquies, voor privé-doeleinden van de belastingplichtige of van zijn personeel of, meer algemeen, voor andere doeleinden dan deze van de economische activiteit van de belastingplichtige, wanneer voor dat goed recht op volledige of gedeeltelijke aftrek van de belasting is ontstaan."

Heb je begrepen wat hierboven staat?

Niet echt duidelijk, hé... Tenzij je zelf ook fiscalist bent, natuurlijk! De meeste klanten komen echter tot bij jou omdat ze een uitleg in mensentaal willen i.p.v. een resem vaktermen.

Als je lezer niet begrijpt wat je zegt, heb je dus een probleem. Want als hij je al niet begrijpt, gaat hij dan zaken doen met jou? De kans is klein. Dat is een extra obstakel dat je zal moeten overwinnen om hem te overtuigen.

Bye bye, vaktermen en hallo, mensentaal!

Je klant heeft geen nood aan een technische uitleg, maar aan een oplossing. Herformuleer je uitleg dus en spreek een taal die je klant daadwerkelijk begrijpt.

 

Tip 2: Welk vragen/problemen komen vaak terug?

Als zelfstandige heb je wellicht al vaker dezelfde vraag zien terugkomen. Misschien heb je op je website al een FAQ (Frequently Asked Questions)-pagina staan? 

De meerwaarde van deze pagina is dat je bezoekers snel het antwoord vinden op hun vraag. Als ze iets opzoeken in Google, komen ze zo snel op jouw website uit. 

Trek deze lijn door: zoek naar de inhoudelijke vragen die vaak terugkomen en beantwoordt ze in een blog.

Kijk bv. eens naar de laatste 10 klanten/dossiers die je behandeld hebt. Zijn er overeenkomsten in die dossiers? Als driekwart van je klanten dezelfde vraag had, is de kans groot dat je volgende lead deze ook heeft.

Je lead zal waarschijnlijk via Google het antwoord zoeken op zijn vraag. Als je website het antwoord bevat, ga je zo al een voorsprong hebben op je concurrenten. Je klant is immers al binnen handbereik. Door goede titels en topics te kiezen, kan je met deze SEO (Search Engine Optimization) heel wat leads binnenhalen.

Welke vragen komen vaak terug bij je klanten? Beschrijf je oplossing voor dit probleem om te laten zien dat je een echte expert bent!

 

Tip 3: Vraag je zakenpartners naar hun ervaringen

Heb je écht geen inspiratie deze week? Bedenk dan eens of er geen andere bedrijven zijn waar je vaak mee samenwerkt en die jouw klanten ook verder helpen.

Misschien werk je als advocaat ondernemingsrecht wel samen met een aantal boekhouders? Of werk jij vaak als elektricien samen met dezelfde vloerders en aannemers?

Vraag hen eens om een typische vraag van hun klanten met je te doorlopen. Jullie hebben immers regelmatig dezelfde klanten, dus kan het voor je lezers erg interessant zijn.

Zo leer je dus niet alleen zelf iets bij, maar kan je ook aan je publiek weer iets interessants aanbieden. 

Zijn er bedrijven waar je vaak mee samenwerkt? Vraag hen eens welke vragen zij zoal krijgen en blog hierover.

 

Ziezo. Drie korte tips waar je mee aan de slag kan wanneer je je blog skills naar het volgende niveau wil tillen. Heb je zelf tips? Stuur me zeker een mailtje op thomas@fiscadvies.be!

Je boekhouding in mensentaal?

Op zoek naar een boekhouder die je in mensentaal verderhelpt? Welkom bij Fiscadvies, een straf team van boekhouders en fiscalisten in Leuven en Vilvoorde. 

Vragen over je boekhouding? 

► Contacteer Fiscadvies

 

Door: Thomas Hendrikx

Meer items
Sterke content voor meer likes, shares en leads

Sterke content voor meer likes, shares en leads

Deel met je vrienden:
Meer items