Netwerk events: In 5 stappen naar meer resultaten

Netwerken voor dummies (mét tips)

Netwerken wordt vaak omschreven als een kunst op zich. Met onze aantal vuistregels kan je echter al erg ver komen. Veel ondernemers gaan immers naar netwerk events zonder een plan van aanpak. Met een goed plan van aanpak, kan je pas echt sterke resultaten behalen. 

Hoe haal je nu meer uit netwerk events? Volg even mee:

Stap 1: Wat is je (netwerk-) doel?

Doorgaans ga je naar een netwerk event om nieuwe klanten binnen te halen of awareness te creëren rond wat je doet. Toch? Hou dus in gedachten dat je daarom ook een (groot) deel van de avond met onbekenden gaat moeten spreken. 

Als ondernemer heb je vast wel een doelgroep/profiel van je ideale klant voor je. Als je niet goed weet met wie eerst te beginnen praten, start je best met de mensen die het dichtst bij je doelgroep aanleunen! 

Toch zijn netwerkcevents ook een goede gelegenheid om je huidige relaties een nieuwe boost te geven. Door eens bij te praten met die kennis van je, ontdek je misschien nieuwe opportuniteiten die eraan zitten te komen.

Je mag trouwens gerust ambitieus zijn en doelen voor jezelf stellen, maar besef dat het niet alleen om aantallen draait! Het is belangrijker de juiste contacten op te doen en een goede basis voor vertrouwen te leggen.

Vertrek met de juiste instelling: zoek actief naar nieuwe contacten, maar ontwikkel ook je huidige relaties!

  

Stap 2: Wie komt er?

Eens je ingeschreven bent, kijk je best na wie de andere deelnemers zijn. Kijk bv. eens of er geen event op Facebook of Eventbrite is waar een deelnemerslijst aan vasthangt. 

Sommige deelnemers gaan immers meer voor je kunnen betekenen dan andere. Misschien is die ene persoon die jij nodig hebt als ondernemer wel net aanwezig op het event?

Een beetje voorbereiding gaat je ook erg vooruit helpen om het ijs te breken. Misschien doen jij en je toekomstige gesprekspartner wel zaken met dezelfde mensen? Of hebben jullie heel wat gemeenschappelijke kennissen?

Als je nerveus bent over iemand out of the blue aan te spreken, kan die gemeenschappelijke kennis een goede opener zijn.

Stel een lijst op van deelnemers waar je zeker mee wil praten zodat je "op koers" blijft gedurende het evenement.

 

Stap 3: Hoe zit het met je elevator pitch? 

Eén van de beste investeringen die je als ondernemer kan maken, is het ontwikkelen van een goede pitch. Als je niet duidelijk kan uitleggen wat je doet, ben je je klant immers al op voorhand verloren.

Maar hoe ziet een goede pitch er nu uit? Hier is een structuur die je kan volgen:

  1. Wie ben ik?
  2. Welk probleem kan ik oplossen en hoe doe ik dat?
  3. Welke (unieke) voordelen kan ik aanleveren?
  4. Naar wie/wat ben ik op dit moment op zoek? 

Op zoek naar een tool en wat meer ondersteuning om je te helpen? Klik hier om online te oefenen in het opbouwen van je pitch!

Streef ernaar om een vaste pitch te ontwikkelen die alles dekt, maar ook niet te lang is. Een goed streefdoel is proberen deze 4 vragen op 60 seconden te beantwoorden.

Wees kernachtig en verlies je niet in vakjargon. Zorg dat je ook vlot 1 of 2 typische cases uit jouw business kan voorstellen. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is dat niet altijd voor je gesprekspartner!

Nog op zoek naar extra tips om beter te communiceren? In een vorige blog gaven we nog wat meer ideeën. Check it out!

 

Stap 4: Dring je niet op!

Studies tonen aan dat ons geheugen na een paar maand niet veel meer weet van wat je gesprekspartner zei. Wat we wél onthouden, is het gevoel dat we hadden bij een gesprekspartner. 

Verlies dus niet uit het oog hoe je je pitch brengt. Je gaat een betere indruk nalaten als je actief luistert en veel vragen stelt aan je gesprekspartner!  

Die goede indruk gaat blijven "vastkleven" aan jullie gesprek en kan het verschil maken tussen een mogelijke samenwerking of radiostilte. 

Mensen praten immers graag over zichzelf. Door actief te luisteren, kom je trouwens vanzelf te weten waar mogelijke opportuniteiten/samenwerkingen mogelijk zijn.

Denk eens terug aan die opdringerige verkoper waar je ooit mee te maken had - niet de persoon waarmee je zaken wil doen, hé?

 

Stap 5: Wat doe je dag nadien?

Als je alle stappen gevolgd hebt, heb je wellicht een aantal interessante contacten gehad. Nu is het belangrijk om op te volgen. 

Kreeg je de indruk dat er mogelijks een samenwerking in zat? Neem dan de dag erna meteen contact op met je gesprekspartner! Als je te lang wacht, ga je terugvallen tot een "koud" contact - wat het sales proces weer wat moeilijker maakt. 

Vergeet ook niet om met interessante contacten te connecteren via LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van elkaars activiteiten en kan je mogelijke opportuniteiten verder exploreren.  

Om te kunnen samenwerken, moet je trouwens eerst vertrouwen opbouwen. Beschouw dat ene goede gesprek niet als een uitnodiging om zijn mailbox te spammen met promotionele e-mails.

Opnieuw geldt hier hetzelfde principe: dring je niet op, maar wees wel alert genoeg om achter mogelijke opportuniteiten aan te gaan. 

Om te zorgen dat je het maximum haalt uit je netwerk, plan je best een vast opvolgmoment iedere week in. Zo kan je het vertrouwen tussen jou en je netwerk steevast vergroten.

 

Je onderneming laten groeien met de juiste partner

Op zoek naar een boekhouder die je in mensentaal helpt groeien als ondernemer? Welkom bij Fiscadvies, een straf team van boekhouders en fiscalisten in Leuven en Vilvoorde. 

Vragen over je boekhouding? 

► Contacteer Fiscadvies

 

 

Door: Thomas Hendrikx

Meer items
Netwerk events: In 5 stappen naar meer resultaten

Netwerk events: In 5 stappen naar meer resultaten

Deel met je vrienden:
Meer items