30 november 2022
Klant aan het woord: Traiteur Claessens André
Klant aan het woord: Traiteur Claessens André
Na het binnenbrengen van stapels bonnetjes moest Traiteur Claessens André vaak maandenlang wachten op een inkijkje in zijn boekhouding. Dat kon beter, sneller en toekomstgerichter, en daarom klopte André aan bij digitaal accountancykantoor Fiscadvies. Een ondernemer met een hoofd voor cijfers en een hart voor zijn gemeenschap, en een boekhouder die de ondernemer centraal zet? Dat is een match made in heaven! Samen met dossierbeheerder Sander Fonteyn schoven we aan tafel om te praten over de samenwerking tussen ondernemer en boekhouder.
Uitdaging: afscheid van de papieren boekhouding
André Claessens: “Mijn vorige, klassieke boekhouder vormde een bottleneck voor mijn onderneming. Ik ging regelmatig langs met papieren inkomende en uitgaande facturen, maar dan duurde het maanden voor alles verwerkt was en ik inzicht kreeg in de boekhouding. Het gevolg? Het werd moeilijk om proactief te investeren of net te bezuinigen, omdat ik nooit de huidige stand van zaken kende.”
Sander Fonteyn: “Sommige klanten beschouwen hun boekhouder nog steeds als een noodzakelijk kwaad. Ze geven hun boekhouding volledig uit handen om zich 100 % op de zaak te concentreren en willen enkel op de hoogte gehouden worden van achterstallige betalingen of aankomende belastingen. Terwijl een boekhouder net zoveel meer kan en – zeker bij Fiscadvies – wil zijn. Daarin matchten we gelukkig volledig met de verwachtingen van Traiteur Claessens André.”
Aanpak: digitaal boekhouden voor een hedendaagse ondernemersgeest
Sander Fonteyn: “In ons boekhoudsysteem verlopen alle transacties digitaal. De klant maakt regelmatige overboekingen, en wij verwerken alle gegevens dagelijks op hetzelfde platform. Wekelijks controleren we de gehele boekhouding. Is er iets onduidelijk of ontbreekt een document? Dan geven we een seintje en kunnen we snel schakelen, zodat het afpunten steeds zo nauwkeurig mogelijk gebeurt. Alles is transparant: wij zien wat de klant doet, en zijn volgen welke aanpassingen wij doorvoeren. Daarnaast maken we per kwartaal of negen maanden – dat bepaalt de klant – samen met Carla de tijd om door alle cijfers te gaan en de koers bij te sturen.”
André Claessens: “Dankzij de geautomatiseerde, digitale omgeving van Fiscadvies is mijn boekhouding snel, transparant én in mensentaal raadpleegbaar. Niet alleen spaar ik er uren aan administratief werk mee uit en verlopen betalingen vlotter, ik kan als ondernemer correcter en doelgerichter mijn zaak doen groeien. En daar doen we het voor, natuurlijk!”
Resultaat: de boekhouder als toekomstgerichte partner
Sander Fonteyn: “Bij Fiscadvies willen we graag een strategische partner zijn voor onze klanten. Samen met een klant je over de boekhouding buigen, voelen dat ze graag inzicht krijgen in hun cijfers, dat motiveert echt enorm. Zoals bij een groepswerkje (lacht).”
André Claessens: “Zo zie ik het ook. Als ondernemer leer je veel bij over boekhouden en fiscaliteit wanneer je bedrijf groeit, en dan is het des te fijner wanneer je met vragen bij een betrouwbare partner terechtkan. Een expert die je inzicht vergroot en je zaak mee naar een hoger niveau tilt.”
Een digitaal boekhoudkantoor dat je als strategische partner helpt bij de investeringen en groei van je onderneming? Meet Fiscadvies!